Praca badawcza i recenzencka
Wybrane publikacje
Krytyczka teatralna, jej artykuły można przeczytać w Miesięczniku „Teatr” czy portalu taniecPOLSKA. Stypendystka Prezydenta Miasta Lublin.
Do zakresu jej zainteresowań badawczych należą współczesne koncepcje scenograficzne, wpływ popkultury na język współczesnego teatru, teatr offowy oraz taniec współczesny.
-
Obrazy postapokalipsy w polskich i ukraińskich kreacjach scenograficznych
-
W poszukiwaniu równowagi, „Teatr” 6/2024.
-
Najbliższy schron znajduje się w teatrze, „Teatr” 3/2024.
-
Wizualizacja wolności i zniewolenia na scenie, „Lektury Dramatu / Teatru”, Katowice 2019.
-
Taniec zapisany w genach. Recenzja spektaklu "Autobiography" Wayne'a McGregora, „Gazeta Wyborcza”, 22 listopada 2019.
-
Recepcja scenografii wczoraj i dziś, „Acta Humana”,9/2018.
-
Inspiruje nas scenografia, „Lajf. Magazyn Lubelski” 59/2018.
-
Element dzieła. Z Grażyną Torbicką rozmawia Barbara Żarinow, „Scena w Budowie. Festiwal Scenografii i Kostiumów” 1/2018, ISBN 978-83-65028-26-6.
-
Scenografia – sztuka autonomiczna, „Scena w Budowie. Festiwal Scenografii i Kostiumów” 1/2018, ISBN 978-83-65028-26-6.
-
Festiwal Scenografii i Kostiumów. Barbara Żarinow rozmawia z Leszkiem Mądzikiem i Borisem Kudličką, [w:] „Spotkania Kultur. Marka na świat” 2016, Lublin, ISBN 978-83-65028-03-7.
-
Metamorfoza, czyli dynamika Newtona w aktorstwie, [w:] „Nietakt!t” nr 21-22/2015, Wrocław, ISNN 2082-1093.
-
Nagość w tańcu a przemoc, [w:] Powrót przemocy, red. B. Malec, B. Panek, B. Żarinow, Lublin 2015, ISBN: 978-83-61674-04-7.
-
Izraelski nowy taniec – Polish-Israeli Choreographic Exchange („polsko-izraelska wymiana choreograficzna”) w ramach przeglądu „Stary Browar Nowy Taniec na Malcie 2015” w Poznaniu, 27 sierpnia 2015:
-
Czas na Izrael! – relacja z VI edycji Maat Festival, 12 stycznia 2015.
-
Proces trwa, „Vertigo” 2014, nr 1, s. 59-61, ISBN: 978-83-61674-03-0.
-
W poszukiwaniu własnej tożsamości – europejskie platformy na XVIII Międzynarodowych Spotkaniach Teatrów Tańca, 11 grudnia 2014.
-
Otwieramy okna, aby widzowie mogli zajrzeć do wnętrza bastionu – z Patrycją Płanik i Tomaszem Bazanem rozmawia Barbara Żarinow, 5 listopada 2014.
-
„Każdy z nas jest frajerem” – o spektaklu „Sorry. I don`t like to be killed” z Kustyną Jasłowską rozmawia Barbara Żarinow, 20 sierpnia 2014.
-
Lublin otwarty na taniec – Letnie Forum Tańca Współczesnego 2014, 18 sierpień 2014
-
Różne oblicza improwizacji. O XVII Międzynarodowych Spotkaniach Teatrów Tańca, „Lubelski Informator Kulturalny ZOOM” 2014, nr 1, s.38-39.
-
W dialogu – XVII Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca, 20 stycznia 2014.
-
Performatywność transgresji. Transgresja performatywności Teatru Maat Projekt, [w:] Nowoczesne i ponowoczesne przygody ciała, pod red. M. Kostrzewa, B. Malec, B. Żarinow, Lublin 2013, ISBN: 978-83-7784-403-8.
-
Od Złotej kuli do Pyzy. Krótka historia lubelskich „lalek”, [w:] 60 lat Teatru Hansa Christiana Andersena w Lublinie, red. D. Arbaczewski, B. Byrski, A. Klucznik, Lublin 2013.

Obrazy postapokalipsy w polskim teatrze XXI wieku
Sztuka mówi o czasach, w których przyszło nam żyć, więcej, niż zakładają sami twórcy i więcej, niż jesteśmy w stanie odczytać na bieżąco. W swojej rozprawie zatytułowanej „Obrazy postapokalipsy w polskim teatrze XXI wieku” udowodnia, że w ciągu pierwszych dwóch — sytych, spokojnych, postępowo-rozwojowych — dziesięcioleci XXI wieku na polskich scenach wykreowano multum postapokaliptycznych scenografii, ta ilość zdradza nasz wspólny, niewidoczny, lecz stale obecny, podskórny niepokój o losy świata.
Bada sposoby kreacji postapokaliptycznych obrazów w teatrze i stara się odpowiedzieć na pytanie czemu one służą. Stają się pretekstem do podjęcia głębszych refleksji na temat przeszłości i współczesności. Na poziomie estetycznym dają rozległe możliwości pokazywania istotnych przemian naszej epoki: zmiany wartości, rozwoju lub kryzysu etyki, postępu nauki i technologii.
